Хранителни комбинации

Хранителни комбинации

Мнениеот bimbambum » Пет Сеп 28, 2018 11:52 am

Някой, ако може, да добави инфо. Втора част е по-интересна, сега я пускам.

Истини и лъжи за комбинирането на храните - I част


Оптималното храносмилане зависи от редица фактори, най-важните от които са спазването на алкално-киселинния баланс и правилното комбиниране на храните, известно с по-популярното име “разделно хранене”. На практика съблюдаването на принципите на разделното хранене до голяма степен удовлетворява и изискването за спазване на алкално-киселинното равновесие  в организма.

Teoретичната постановка за комбинирането на храните включва определени правила, чието спазване позволява да се приемат няколко различни хранителни продукта по време на едно и също хранене или в едно блюдо, без това да затруднява процеса на храносмилането.

Сред основоположниците на идеята за правилното комбинирани на храните са изтъкнати специалисти като д-р Хърбърт Хелтън, д-р Филип Норман, както и много други колеги. Тези лекари стоят зад идеята, че ако се спазват някои принципи, може да се улесни храносмилателният процес, по време на който организмът отделя изключително много енергия.


Едва ли си даваме сметка, че смилателният процес включващ раздробяването и разграждането на хранителните частици, както и тяхната резорбция през чревния епител отнема повече енергия, отколкото тичането, плуването или колоезденето например.

Сещате ли се за дните, когато сутрин, след като се събудите се чувствате отпаднали и не ви се прави нищо, както и за тези, в които преливате от енергия и имате чувството, че можете да превземете света? Това се дължи не само на общото ви здравословно състояние, но и на хранителните ви привички.

Приемането на няколко вида храни едновременно изменя пропорциите на хранителните вещества и по този начин се нарушава гладкото протичане на храносмилателния процес, което води до нарушения в усвояването на веществата.

Съвременната наука по хранене и диететика обръща внимание именно на пропорциите, в които се намират хранителните вещества в една храна, а не само на вида на тези вещества. По-голяма част от храните, към които човешката храносмилателна система се е приспособила в хода на еволюцията, съдържат повече от едно хранително вещество, но обикновено съотношението на тези вещества е благоприятно.

Почти винаги едно от веществата е доминиращо, и това определя типа на храносмилателния процес.

Например, ако се приеме определено количество хляб (хлябът се състои главно от въглехидрати (скорбяла), по-малко количество белтъчини и съвсем малко мазнини), храносмилателният процес се настройва така, че да се създадат оптимални условия за смилане на скорбялата – алкална реакция в устата, слабо кисела в стомаха и отново алкална в дуоденума и червата.

На втори план започва смилането на белтъчините, където се изисква много по-кисела среда в стомаха и друго ензимно съдържание на панкреатичния и стомашен сок. Когато съотношението на хранителните вещества се измени- например ако заедно с филията хляб приемете известно количество месо – съотношението между въглехидрата (скорбялата) и протеините се променя и се стига до непълно разграждане на компонентите на храната и нежелани явления като белтъчно гниене и ферментация.

Субективните оплаквания в случая може да бъдат подуване на корема, чувство на тежест след нахранване, образуване на лошо миришещи газове, а в по-далечен план промяна на алкално-киселинния баланс и възможно навлизане в кръвта на разпадни белтъчни продукти с потенциален алергизиращ характер.

Важно е да се знае, че храната преминава през стомаха в последователността, в която е приета, иначе казано стомахът се пълни постепенно - пласт по пласт. Когато приемаме различни храни в едно ядене, например салата, основно, десерт, тези храни се разполагат в стомаха една след друга, като в зависимост от вида на храната смесването на всяко едно ястие със стомашния сок може да отнеме различно време.

Ако смесването се осъществява твърде бавно, храната започва да ферментира още докато е в стомаха, в онези негови части, в които тя не е в контакт със стомашния сок, т.е. най-вече в средата на стомаха (където няма контакт със стомашните стени).

Това е причината, поради която след едно обилно хранене приемът на пълен стомах на десерт или плод води до ферментация. Стомахът е пълен и захарите от десерта или плода не могат да осъществят контакт със стомашния сок.

Очаквайте утре втора част на материала!

Автор: Д-р Райна Стоянова
Само недей ме нервира така.
Гледай природата, слушай дъжда.
Чуваш ли как тревата расте?
Да или не? Да или не?
bimbambum
Пристрастен
Пристрастен
 
Мнения: 259
Регистриран на: Съб Мар 17, 2018 10:41 am

Re: Хранителни комбинации

Мнениеот bimbambum » Пет Сеп 28, 2018 11:54 am

Истини и лъжи за комбинирането на храните - II част

Вчера ви представихме първата част по темата истини и лъжи за комбинирането на храните, разработена от нашия диетолог д-р Райна Стоянова (припомнете си я тук).

А днес започваме материала с основните добри комбинации на храни, които са именно:

Белтъчини и мазнини

Това е естествена комбинация на хранителните вещества, тъй като в редица храни, които съдържат белтъчини има и мазнини. Белтъчините и мазнините са съвместими и се срещат в много продукти, като обикновено водещо е количеството на белтъчините, а мазнините са по-малко. Хубавото при тази комбинация е, че мазнините забавят функциите на стомаха, така че остава повече време за по-пълноценното разграждане и усвояване на белтъчините.

Хранителните режими, които съветват да се консумира само месо (на едно ядене) са пример за подобна комбинация, при която в рамките на една-единствена храна се приемат белтъчини и мазнини.


Скорбяла и мазнини

Примери за подобни комбинации са хляб с масло, задушени картофи, задушен ориз, чипс и др.

Мазнини и киселини

Киселините имат благотворно въздействие върху мазнините, които с тяхното посредничество се разграждат по-бързо. Например, малки количества лимонов сок или оцет (киселини) помагат за по-лесната преработка на храни с подчертано съдържание на мазнини. Нужно е да се внимава и да не се прекалява с употребата на големи количества киселини. Примери за подобни комбинации са по-мазна риба с лимонов сок, ядки или сирене с кисел плод, сирене с домат и др.

Захари и киселини

Подобна комбинация може да се срещне при едновременната консумация на сладки и кисели плодове, например. Също така, примери за подобна комбинация са киселото мляко с мед, кисело мляко със сладък плод, кисело-сладък сос и др.

Комбиниране на различни видове скорбяла. Счита се, че едновременното приемане на различни видове храни, които съдържат различен вид скорбяла не натоварва храносмилателната система и че подобна комбинация е добра. Примери за подобни комбинации са хлябът от смесено брашно (в което има различни видове зърнени продукти), кифли, различни видове макарони и спагети, картофени крокети (картофи и галета) и др.

Лошите комбинации пък са:

Белтъчини и скорбяла

Това е комбинацията, която може би най-често се среща в хранителния режим на огромен брой хора, поради което някои от тях гледат скептично на разделното хранене, най-често защото не искат да променят навиците си. Сред най-разпространените примери за подобна комбинация спадат хляб със сирене, месо с картофи, пиле с ориз, кюфтета с пържени картофи и др.

Чувство на тежест в стомаха след обилно хранене може да се дължи на злоупотребата с прекалено голямо количество храна, но е възможно да се дължи и на лошото съчетаване на храните с високо съдържание на белтъчини и скорбяла. Подобна комбинация нарушава киселинния баланс и затруднява храносмилането.

Скорбяла и захари

Примери за нея са хляб с конфитюр, хляб с мед, хляб с течен шоколад, различни видове сладкиши, пасти, торти, кексове, понички, вафли и др. Захарите се разграждат бързо в храносмилателната система, но скорбялата – не. Напротив, при нея процесът е бавен. При едновременното приемане на двете вещества част от захарите могат да се задържат в средата на стомаха и да започнат да ферментират. Тези ферментиращи захари, смесени с остатъци от неразградена скорбяла навлизат след това в червата, където процесът на ферментация продължава. Това причинява подуване на червата.

Скорбяла и киселини

При тази комбинация не се осъществява предварително храносмилане на скорбялата от слюнката в устата и това може да доведе до храносмилателни затруднения. Примери за подобни комбинации са хляб с домати, ориз с мариновани зеленчуци, картофи и кисели краставички и др.

Някои напитки, също допринасят за лошото храносмилане на храни, съдържащи скорбяла, тъй като са киселинни. Например –  колата, виното, светлата бира, плодовия сок, кафето.

Белтъчини и киселини

При тази комбинация разграждането на белтъчините се нарушава и процесът остава незавършен. Остатъците от белтъчините могат да се задържат в стомаха прекалено дълго и да започнат да се разлагат, което може да доведе до неприятен вкус в устата. Непълното смилане затруднява по-нататъшното разграждане на белтъчините в дванадесетопръстника, така че остатъците от белтъчините продължават да се разлагат в червата. Това е валидно при комбинация на белтъчини с продукти с високо киселинно съдържание.

Примери за комбинация от белтъчини и киселини са месо с кисело зеле, ориз със сос, пиле с ананас, наденица с кисело зеле, маринована херинга, риба и лук, мариновани в оцет.

Мазнини и захари

И тази комбинация е неблагоприятна за храносмилането. Продуктите, които съдържат мазнини не съдържат захари и обратното – продуктите, съдържащи захари не съдържат мазнини. Като че ли самата природа подсказва, че комбинацията между тези две вещества не е добра. Примери за подобни комбинации са ядки със сладък плод, сирене с конфитюр, шоколад, марципан.

Белтъчини и захари

Това по принцип е рядко срещана комбинация, като примери за нея са месо със сладък плод, риба с плодове, сладък десерт след белтъчна храна.

Комбиниране на различни видове белтъчини

Тук е важен видът на белтъчините (животински или растителни) и тяхната концентрация. Примери за подобни комбинации са бекон с яйца, сирене с ядки, яйце с мляко, месо със сирене.

Комбиниране на различни видове мазнини

И тук е важно да се прави разликата между животински и растителни мазнини. Комбинацията сама по себе си не е лоша, но е добре да се стараем да избягваме едновременното приемане на различни видове мазнини, както и най-вече да внимаваме с количеството мазнини, които се приемат.

Храносмилателната система не е способна да преработва прекалено голямо количество мазнини наведнъж.

Независимо от противоречивите мнения по въпроса за комбинирането на храните, всички медици сме наясно, че трудноусвоимата храна вреди. Още от древни времена хората са се замисляли за принципите на комбинирането на храните.

Всепризнатият руски учен Иван Павлов е изучавал тези принципи от гледна точка на човешката физиология, а привърженици на разделното хранене през миналото столетие станали Г. Хей, Г. Шелтън, К. Ниши и много др. 

Храната е изходният материал, от който се структурират клетките на нашия организъм, но със сигурност няма да има полза от храна, която не се усвоява, а води да образуване на газове и ферментни продукти.

Енергията от храната трябва да възстановява изразходваната такава и да спомага за оздравяването и регенерирането на организма. А за тази цел се налага оптимално съчетаване на продуктите според съдържанието им на белтъчини, мазнини и въглехидрати.

Автор: Д-р Райна Стоянова
Само недей ме нервира така.
Гледай природата, слушай дъжда.
Чуваш ли как тревата расте?
Да или не? Да или не?
bimbambum
Пристрастен
Пристрастен
 
Мнения: 259
Регистриран на: Съб Мар 17, 2018 10:41 am

Re: Хранителни комбинации

Мнениеот bimbambum » Пет Сеп 28, 2018 11:55 am

Само недей ме нервира така.
Гледай природата, слушай дъжда.
Чуваш ли как тревата расте?
Да или не? Да или не?
bimbambum
Пристрастен
Пристрастен
 
Мнения: 259
Регистриран на: Съб Мар 17, 2018 10:41 am

Re: Хранителни комбинации

Мнениеот nikola9388 » Вто Май 21, 2019 11:37 am

Д-р Райна Стоянова е много ерудиран човек и голям професионалист!
nikola9388
Регистриран
Регистриран
 
Мнения: 1
Регистриран на: Нед Май 12, 2019 11:40 am


Назад към Хранене. Профилактика на травмите. Възстановяване.

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта